Blog

Παλαιολιθική Διατροφή. Πόσο επίκαιρη θα μπορούσε να είναι στις μέρες μας;

Γιάννης Τσιμπερίδης 1/12/2015
Παλαιολιθική Διατροφή. Πόσο επίκαιρη θα μπορούσε να είναι στις μέρες μας;

Στα πλαίσια της αναζήτησης και της ενημέρωσης για μια καλύτερη υγεία, πολλοί είναι αυτοί που αναρωτιούνται για το τι ακριβώς είναι η Παλαιολιθική Διατροφή. Πρόκειται για ένα διαιτολόγιο με το οποίο θα μπορούσαμε να φάμε όπως οι πρόγονοί μας, να βελτιώσουμε την υγεία μας, αλλά και να αποσυμφορηθούμε από κάποια κιλά περιττού βάρους ή για μια “δημοφιλής” δίαιτα που θα ήταν δύσκολο να τηρήσουμε και με περιορισμένες διατροφικές επιλογές;

Η παχυσαρκία, οι καρδιακές παθήσεις, ο σακχαρώδης διαβήτης είναι μόνο μερικές από τις σύγχρονες νόσους, που δίνουν έδαφος στους  υποστηρικτές της παλαιολιθικής διατροφής(ή αλλιώς δίαιτας Caveman) για να κατηγορήσουν τον καθιστικό τρόπο ζωής, καθώς και ένα φορτωμένο με σάκχαρα, λίπη και επεξεργασμένα τρόφιμα διαιτολόγιο. Η λύση; Τακτική άσκηση και κατανάλωση μόνο των τροφίμων που ο άνθρωπος έτρωγε όταν περιπλανιόταν πριν από εκατομμύρια χρόνια μόνος του στον πλανήτη.

 

Τρόφιμα που επιτρέπονται στην Παλαιολιθική Διατροφή:

•             Άπαχα κομμάτια βοδινού, χοιρινού και πουλερικών, κατά προτίμηση θηράματα που τρέφονται με χόρτο, οργανικά ή που είναι ελευθέρας βοσκής.

•             Κυνήγι όπως ορτύκια, κρέας ελαφιού και βίσονα.

•             Αυγά (όχι περισσότερα από έξι την εβδομάδα).

•             Ψάρια, συμπεριλαμβανομένων και των οστρακοειδών.

•             Φρούτα όπως φράουλες, πεπόνι, μάνγκο και σύκα.

•             Μη αμυλούχα λαχανικά, όπως τα σπαράγγια, τα κρεμμύδια, πιπεριές, κολοκύθα κτλ.

•             Ξηροί καρποί και σπόροι, συμπεριλαμβανομένων αμύγδαλα, κάσιους, καρύδια, και σπόρους κολοκύθας.

•             Ελαιόλαδο, λινέλαιο και καρυδέλαιο (με μέτρο).

 

Τρόφιμα που αποφεύγουμε στην Παλαιολιθική Διατροφή:

•             Όλα τα γαλακτοκομικά προϊόντα, συμπεριλαμβανομένου του γάλακτος, το τυρί, το γιαούρτι και το βούτυρο.

•             Σπόροι δημητριακών, όπως σιτάρι, σίκαλη, ρύζι και κριθάρι.

•             Όσπρια (φασόλια, φιστίκια, μπιζέλια).

•             Αμυλούχα λαχανικά, όπως πατάτες και γλυκοπατάτες.

•             Γλυκά - όλες τις μορφές της καραμέλας, καθώς και το μέλι και τη ζάχαρη.

•             Τα ζαχαρούχα αναψυκτικά και τους χυμούς φρούτων.

•             Τα επεξεργασμένα αλλαντικά, όπως το μπέικον, σαλάμια, χοτ-ντογκ κτλ.

 

Πώς λειτουργεί η Παλαιολιθική Διατροφή;

Η συγκεκριμένη διατροφή επιδιώκει να βελτιώσει την υγεία μας με την εξάλειψη των τροφίμων που έχουν υψηλή περιεκτικότητα σε λιπαρά καθώς και των επεξεργασμένων που έχουν μικρή διατροφική αξία και πάρα πολλές θερμίδες . Δίνει έμφαση στα φρούτα και τα λαχανικά που είναι γεμάτα με βιταμίνες, μέταλλα, όπως επίσης και στις φυτικές ίνες οι οποίες δίνουν το αίσθημα του κορεσμού με αποτέλεσμα να τρώμε λιγότερο. Κάθε φορά που θα κάψουμε περισσότερες θερμίδες από όσες καταναλώνουμε, αυτό ισοδυναμεί με απώλεια βάρους. Η εστίαση σε πρόσληψη άπαχων πρωτεϊνών, σε φρούτα και λαχανικά μπορεί επίσης να συμβάλει στην απώλεια βάρους, έχοντας όμως κατά νου, ότι ένα τέτοιο διαιτολόγιο δεν δημιουργήθηκε σε καμία περίπτωση για να είναι μια δίαιτα απώλειας βάρους.

Σημειώστε ότι οι ξηροί καρποί και οι σπόροι επιτρέπονται σε αυτή τη δίαιτα, προσοχή όμως στην υπερκατανάλωσή τους από άτομα που θέλουν να χάσουν βάρος, γιατί είναι ιδιαίτερα θερμιδογόνοι πέρα από ωφέλιμοι.

 

Ενδεικτικό δείγμα μενού

Πρωινό: κρεμμύδι και σπανάκι ομελέτα με πατέ συκωτιού

Μεσημεριανό: τόνος τυλιγμένος σε μαρούλι με αμύγδαλα

Σνακ: βραστά αυγά

Δείπνο: βόειο κρέας μπουργκινιόν

Επιδόρπιο: παγωτό που παρασκευάζεται από γάλα καρύδας

 

Πλεονεκτήματα

•             Με την κατανάλωση φρούτων και λαχανικών προσλαμβάνουμε πολλές από τις βασικές βιταμίνες και τα μέταλλα που χρειαζόμαστε.

•             Η διατροφή είναι απλή. Μπορούμε να φάμε τρόφιμα που είναι αποδεκτά και να αποφύγουμε εκείνα που δεν είναι - δεν υπάρχει κάποιο συγκεκριμένο σχέδιο ή πλάνο να τηρήσουμε.

•             Η δίαιτα δίνει έμφαση στην άσκηση. Η άσκηση είναι ένα σημαντικό μέρος ενός υγιεινού τρόπου ζωής και μπορεί να μας βοηθήσει να χάσουμε ή να διατηρήσουμε το βάρος μας.

 

Μειονεκτήματα

•             Είναι δύσκολο να διατηρηθεί, ιδίως μακροπρόθεσμα, επειδή τα περισσότερα τρόφιμα που καταναλώνονται είναι σε πολύ απλή μορφή, με αποτέλεσμα να γίνουν βαρετά μετά από ένα σύντομο χρονικό διάστημα.

•             Μια τέτοια διατροφή μπορεί να είναι ακριβή καθώς τα προϊόντα που καλλιεργούνται ή εκτρέφονται βιολογικά συνήθως κοστίζουν περισσότερο.

•             Δεν υπάρχει καμία επιστημονική απόδειξη ότι η παλαιολιθική δίαιτα αντικρούει σύγχρονες συγκεκριμένες νόσους. Κάθε απόδειξη των πλεονεκτημάτων της είναι ανεπίσημη.

 

Το σχόλιο του διαιτολόγου

Βραχυπρόθεσμα θα μπορούσαμε να χάσουμε βάρος μετά από μια παλαιολιθική διατροφή, σε συνάρτηση πάντα με το πόσο αυστηρά θα συμμορφωνόμασταν με τις τροφές από τη λίστα επιτρεπόμενων καθώς και το χρόνο της σωματικής άσκησης που θα μπορούσε να προσθέσει ο καθένας στην καθημερινότητά του.

Μακροπρόθεσμα, θα πρέπει να είμαστε σίγουροι ότι παίρνουμε το ασβέστιο και όλα εκείνα τα θρεπτικά συστατικά που λείπουν από την μη κατανάλωση των γαλακτοκομικών καθώς και των δημητριακών που υπολείπονται.

Όπως και να έχει η απορία που μένει πάντα στο μυαλό ενός ειδικού είναι για ποιο λόγο να ψάχνουμε να βρούμε ανακυκλωμένες λύσεις μιας άλλης εποχής, ενώ έχουμε στα χέρια μας απλά, ξεκάθαρα και εμπεριστατωμένα τις απαντήσεις στα σύγχρονα ζητήματα.


Επιστροφή στην προηγούμενη σελίδα ...