News

Περί γλουτένης

24/2/2016
Περί γλουτένης

Τον τελευταίο καιρό δε σταματάμε να ακούμε και να βλέπουμε συνεχώς τη λέξη γλουτένη. Σε διαφημίσεις, στα μενού των εστιατορίων, ακόμα και στα ράφια των super market. Αλλά ξέρουμε στ’ αλήθεια τί είναι η γλουτένη και σε τι ενοχλεί (αν ενοχλεί) το σώμα μας;

Με τον όρο γλουτένη αναφερόμαστε στις πρωτεΐνες που βρίσκονται στο σιτάρι, στη σίκαλη και στο κριθάρι. Χάρη στη γλουτένη τα τρόφιμα διατηρούν το σχήμα τους, λειτουργεί δηλαδή ως μια κόλλα που τα κρατά ενωμένα.

Πότε γίνεται ακατάλληλη;

Τα άτομα με δυσανεξία στη γλουτένη υποφέρουν από την πάθηση γνωστή με τον όρο κοιλιοκάκη, όπου ο οργανισμός δεν μπορεί να απορροφήσει τα θρεπτικά συστατικά των τροφών.

Πού κρύβεται η γλουτένη;

Σε τρόφιμα που περιέχουν σιτάρι:

- Ψωμί
- Προϊόντα ψωμιού
- Σούπες
- Ζυμαρικά
- Δημητριακά
- Σάλτσες
- Σως σαλάτας

Σε τρόφιμα και ποτά που περιέχουν κριθάρι:

- Βύνη
- Χρωστικές τροφίμων
- Σούπες
- Ξίδι από βύνη
- Μπύρα

Σε τρόφιμα και ποτά που περιέχουν σίκαλη:

- Ψωμί σικάλεως
- Μπύρα σικάλεως
- Δημητριακά

Διατροφή χωρίς γλουτένη (gluten free)

Το να αφαιρέσουμε τη γλουτένη από το διαιτολόγιό μας μπορεί να ακούγεται δύσκολο και πολύ περιοριστικό, αλλά ευτυχώς υπάρχουν πολλά υγιεινά και νόστιμα τρόφιμα που δεν την περιέχουν. Προτιμάμε λοιπόν τις εξής ομάδες τροφίμων:

- Φρούτα
- Λαχανικά
- Κρέας και πουλερικά
- Ψάρια και θαλασσινά
- Τυροκομικά
- Φασόλια, όσπρια και ξηρούς καρπούς
- Σπόρους όπως ρύζι, αραβόσιτο, σόγια, κινόα, κεχρί, φαγόπυρο, λιναρόσπορο, βρώμη, αμάραντο κ.λπ.

Τα αγαπημένα μας προϊόντα παρασκευάζονται πλέον και σε εκδοχές χωρίς γλουτένη, και μπορούμε να τα βρούμε στα ράφια των καταστημάτων. Τα ζυμαρικά, τα ψωμιά, τα κράκερ και τα προϊόντα ψωμιού διατίθενται και παρασκευασμένα με άλλο αλεύρι και σπόρους, χωρίς γλουτένη. Επίσης, στα καταστήματα με βιολογικά προϊόντα, ή σε όσα εξειδικεύονται στην υγιεινή διατροφή, μπορούμε να αγοράσουμε σνακ και άλλα είδη που θα μας ανοίξουν την όρεξη. Εάν πάλι έχουμε όρεξη για δημιουργία στην κουζίνα, αγοράζουμε αλεύρι χωρίς γλουτένη και ετοιμάζουμε το δικό μας σπιτικό αχνιστό ψωμί.

Όταν έρθει η ώρα να τσουγκρίσουμε τα ποτά μας, θυμόμαστε ότι οι χυμοί, η σόδα, τα αθλητικά ποτά, το κρασί, τα αποσταγμένα ποτά και ο μηλίτης δεν περιέχουν γλουτένη. Στην υγειά μας! 


Επιστροφή στην προηγούμενη σελίδα ...